Focus szerviz tanácsok

Részecskeszűrő

Ford Focus Szerviz - Ess motor

A Ford Focus és C-MAX modellek dízel részecskeszűrője (DPF)

Mire jó, miért van rá szükség?

Az egyre szigorodó károsanyag kibocsátási normák teljesítéséhez az 1,6 TDCi motor 110LE-s változata esetén vált először szükségessé a részecskeszűrő alkalmazása. Magyarországon 2006. január 1-től volt kötelező az 1,6 TDCi 110LE motor Euro 4 besorolású változatának forgalomba helyezése, így hazai eladás esetén – kevés kivételtől eltekintve – ettől a dátumtól kezdődően csak részecskeszűrős változattal lehet találkozni.
Kivételt képez a 90 LE-s változat, mely DPF nélkül is teljesíti az Euro 4 követelményeit. Pontosan ezért volt kedvelt a flottakezelők között ez a változat, mert jelentősen kisebb anyagi terhet jelent a DPF nélküli gépkocsi üzemeltetése a 110LE-s változattal szemben. A költségekről majd későb…

A részecskeszűrő működése

Ford Focus Szerviz - Ess motorA részecskeszűrő a dízelmotor működése során keletkező koromrészecskéket tárolja, így az nem jut ki látható fekete felhőként a környezetbe. Azonban a kormot csak meghatározott mértékig tudja gyűjteni/tárolni, 4-700 km megtétele után a szűrőben összegyűlt kormot el kell tüntetni a szűrőből, különben elzárja a kipufogógáz útját és a motor teljesítménye lecsökken.
Mikor a felgyülemlett korom mennyisége elér egy meghatározott értéket, akkor a motorvezérlés a befecskendezés módjának (több részletben befecskendezett tüzelőanyag) és a motor által beszívott levegő útvonalának megváltoztatásával elkezdi a felgyülemlett korom elégetését, azaz a részecskeszűrő regenerációját. Ez a folyamat szinte észre sem vehető menet közben, legtöbben csak azt veszik észre, hogy bizonyos esetekben a hűtőventilátor látszólag ok nélkül üzemel, mikor a gépkocsit leállítják vagy megállnak vele.

A Ford Focus és C-MAX modelleken alkalmazott megoldások

Kb. 2008-ig, a PowerShift duplakuplungos váltó megjelenéséig csak a DPF azon változatát alkalmazták, melynek a karbantartás-előírása a következő :
  • 60.000 km: adalék feltöltés
  • 120.000 km: adalék feltöltés, a részecskeszűrő cseréje
Az adalék egy külön tartályban van a tüzelőanyag-tartály mellett, és minden tankolás után a rendszer meghatározza a betöltött tüzelőanyag mennyiségét, kiszámítja a szükséges adalék mennyiségét és ezt az adagot hozzákeveri a gázolajhoz. A motor működése közben keletkező koromban az adalék égésterméke is megtalálható, mely összetétele révén csökkenti a korom égési határhőmérsékletét, így elegendő kisebb hőt létrehozni a regeneráció során.
A feltöltés periódusa úgy van meghatározva, hogy az adalék mennyisége ezen idő alatt nem csökken le arra a szintre, melyet már a rendszer kritikusnak ítél meg és a MIL lámpa felkapcsolásval valamint az “Engine systems fault” hibaüzenet kíséretében megrémiszti a vezetőt és szervizlátogatásra ösztönzi.
A részecskeszűrő csereperiódusa szintén úgy lett meghatározva, hogy a motor normál működése esetén az ügyfelet nem éri kellemetlen teljesítmény-csökkenés, és így bosszúság sem. A tapasztalat pedig azt mutatja, hogy kb. 140-160.000 km is megtehető a részecskeszűrő cseréje előtt. Ez természetesen nagyban függ az üzemeltetési körülményektől, azaz gyakori normál tempós autópályás használat esetén hosszabb, városi araszolás esetén rövidebb élettartamra kell számítani.
A fenti rendszert váltja a továbbfejlesztett, bevonattal ellátott részecskeszűrő (cDPF). Ez a rendszer már nem igényel adalékot a korom elégetéséhez, ugyanis az adalék feladatát átvette a részecskeszűrő belsejében, a kerámia szerkezeten alkalmazott nemesfém bevonat. További előnyös tulajdonsága, hogy nem kell cserélni, a motor normál működése esetén élettartama kb. 300.000 km. Az összes Euro 5 besorolású motor esetén ilyen részecskeszűrőt alkalmaznak.

Hasznos tanácsok, tapasztalatok

A gyakori rövid utak megtétele vagy túlnyomóan városi használat során sokkal több korom keletkezik, mint városon kívüli folyamatos haladás során, továbbá a regeneráció is nehezebben zajlik le változatos üzemi feltételek mellett.
A nagyobb sebesség eléréséhez szükséges teljesítmény miatt kialakuló magasabb kipufogógáz-hőmérséklet jótékonyan befolyásolja a részecskeszűrőt. Amennyiben lehetőség van rá, kb. 4-600 km megtétele után 15-20 perc egyenletes, legalább 80-100 km/h sebességű haladással tud a vezető segíteni a motorvezérlésnek a részecskeszűrő regenerációjában. Természetesen ez nem előírás, különben valamilyen formában a gépkocsi rendszere figyelmeztetné a vezetőt a fentiek szükségességére, csupán egy lehetőség a részecskeszűrő minél hatásosabb tisztulására.
Ha a részecskeszűrőben a visszamaradó hamu mennyisége eléri a kritikus szintet (műszaki hiba miatt vagy az előírt időpontban nem cserélik ki a szűrőt), akkor a motorvezérlés vészüzemi működésbe lép, felkapcsolja a MIL lámpát (motor szimbólum a kombinált műszerben). Legkésőbb ekkor el kell látogatni egy szervizbe, ahol kiolvassák a hibakódot és megállapítják, hogy a szűrő telítődött, az cserélni kell.
A csere költsége 2012. januárban kb. 300.000.- Ft. Ezt nem sokan számoják bele az üzemeltetési költségekbe és nem rakják előre el a szükséges összeget, így ez elég kellemetlen hír számukra. Van azonban egy gazdaságosabb lehetőség.
Egyre több cég kínálja a részecskeszűrő tisztítás szolgáltatást, mikor különféle technológiával a részecskeszűrőből eltávolítják a hamut, így az újra üzemképes. Mi ilyet nem végzünk, de az Interneten bőven található erre szakosodott vállalkozás. A tisztítás után a motorvezérlésben a részecskeszűrővel kapcsolatos tanult értéket alaphelyzetbe kell állítani, ez mi is el tudjuk végezni, ahogyan az adalék feltöltését is, mivel az elkerülhetetlen a zavartalan működéshez.
Összefoglalásul elmondható, hogy a részecskeszűrő a gépkocsi által kibocsátott látható szennyezés elleni hatékony eszköz, azonban ennek ára van. Aki ilyen gépkocsit használtan vásárol, annak számolnia kell a részecskeszűrővel kapcsolatos kiadásokra Euro 4 besorolású motor esetén, különben szeretett autója egy csapásra gyűlölt ellenséggé válhat a nem kalkulált kiadások miatt…

23 hozzászólás ehhez: “Részecskeszűrő”

  1. Bognar. Tivadar szerint:

    2009-es. Ford. Kugam. van. Aszerelom. szerint a reszecskeszurobol. ,klfogyot. az adalek anyag. A sarga plttogramm. kijelez. Miskolcon. lakom. Kerem javasoljanak szervizeket. ahol. megtudnak oldani. a. problemamat. KOSZONOM! /FORD. MISKOLC. NEM. JO/ TISZTELETTEL. BOGNAR TIVADAR

    1. Saáry Zoltán szerint:

      Kedves Tivadar, jobban meg kéne ezt a dolgot nézetnie, mert alavetően adalék nem a részecskeszűrőben van, de ami érdekesebb, hogy a Kuga nem adalékos rendszerű részecskeszűrővel rendelkezik.

  2. Csákvári László szerint:

    2008-as C max 2000 TDCI autóm van.Hogy működik a részecskeszű regenerálása? A motorolaj szintje folyamatosan emelkedik,ezért sűrűbben cseréltetem az előírtnál.A szakszervíz szerint a részecskeszűrő jó,de az olajszint emelkedés okát nem tudják megmondani. Várom válaszukat.

    1. Saáry Zoltán szerint:

      Kedves László, ha a részecskeszűrő és az EGR rendben van, nincs túl gyakori regeneráció, akkor a porlasztók hibája, vagy a nagynyomású szivattyú hibája révén kerülhet gázolaj a motorolajba.

  3. zoltán szerint:

    szia.Nekem c max 1.6 kiirja motor system fehler,lekorlátoz kb 2000km-enként.
    Mi lehet a gond?

    1. Saáry Zoltán szerint:

      Helló Zoltán, túl sok lehetőség van, ki kell olvastatnod a hibakódokat, az vihet közelebb a válaszhoz. Üdv, Zoli

  4. Roland szerint:

    Tisztelt Saáry úr!
    Érdeklődni szeretnék, hogy egy németországi, 90 LE-s 1.6 TDCi motoros autóból utólag ki lehet-e szerelni a részecskeszűrőt? Elméleti síkon érdekelne a dolog, mert a hazai ilyen motoros Focus II-ket ugye DPF nélkül hozták forgalomba.
    Válaszát előre is köszönöm!
    Tisztelettel: Roland

    1. Saáry Zoltán szerint:

      Kedves Roland, ha 90 LE változatban DPF van, akkor az már karbantartást nem igénylő cDPF. Eltávolítani lehet, de akkor a motorvezérlésből valakinek ki kell vennie a részecskeszűrőhöz kapcsolódó részeket vagy más módon szimulálni a szűrőt. Üdv, Zoli

  5. Makkos Tamásné szerint:

    Tisztelt Cím !

    3 hete vásároltunk egy 2007-es Ford C max TDI 1,6-os autót (használt), és már háromszor kiírta, hogy “System Engine Fault”. Természetesen utánanéztünk, és olvastunk sok mindent, elvitték szervízbe is, rárakták számítógépre, ott megállapították, hogy “részecske szűrős” gondja lehet, és jövő hétre kaptunk a szerelőhöz időpontot. Viszont ma reggel is kiírta munkába menet. A kérdésem a következő:
    a kiírással kapcsolatosan még meddig lehet magát az autót “használni” vagy, van valami határ amit már nem enged, és később nem indulhat el.
    Van-e okom aggodalomra, vagy ezt könnyen lehet orvosolni ? Vagy minden ilyen kiírásnál meg kell ijedni ?
    Azért kérdezem, mert a jövő hét még elég messze van, akkor elvisszük más szervízbe.

    Várom mielőbbi válaszát !
    Előre is köszönöm.

    Üdv: Makkosné

    1. Saáry Zoltán szerint:

      Kedves Ágnes, a hibakódok ismerete nélkül nem tudom megítélni, hogy meddig lehet menni az autóval. Ha súlyos hibát érzékel, akkor korlátozza a teljesítményt. Ha ilyen nincs, akkor téves érzékelés lehet vagy kisebb súlyú probléma. Ekkor bátrabban lehet használni, korlátozott állapotban minél hamarabb javítani kell. Üdvözlettel, Saáry Zoltán

  6. Zoltan szerint:

    Ford Focus 1,6 – os 110loerős autot vasároltam a héten és irja hogy “Motor System Felen” azt szeretném kérdezni hogy 2000km-et még el lehete menni vele ugyanis most kint vagyok Németországban és haza szeretnék menni vele Erdélybe. Válaszát előre is köszönöm!!

    1. Saáry Zoltán szerint:

      Kedves Zoltán, hibakódok ismerete nélkül nem lehet megmondani milyen következménye lesz, ha tovább használja az autót. Legalább egy hibakód olvasásra vigye be egy szervizbe. Üdvözlettel, Saáry Zoltán

  7. pinterne szerint:

    Üdv Zoltán vagyok
    Íme a kiolvasás :Részecskesz reg.időtartam,
    Részecske korlát felgyülemlett hamu.
    Eggyik kódot már törölni sem lehet,lekorlátoz.
    Mi az értelmes teendő?

    1. Saáry Zoltán szerint:

      Kedves Zoltán, a részecskeszűrő cseréje vagy tisztítása lehet a megoldás. Utána pedig ellenőrizni az autót, hogy volt-e különös oka az eltömődésnek vagy pedig a normál telítődés következett be. Üdvözlettel, Saáry Zoltán

  8. pinterne szerint:

    Zoltán:álló helyzetben miért megy le a regenerálás,ha megtelt a szűrő? Nagy láb esetén korlátoz le átlag.
    Más baja nem elképzelhető a szűrő helyett?
    Csak az lehet az oka?

  9. Zoltan szerint:

    Tisztelt Saáry Úr! A következő hibakodot kaptam a kiolvasás után P2585 üzemanyag adalék vezérlő modul hibás, megnéztük és van benne elég Eolys! Tudna segíteni, hogy hogyan lehet orvosolni a problémat? Válaszát előre is köszönöm!

  10. Salling Péter szerint:

    ÜDV!

    A 2011-es 95 le-s C-max grandba és a 2012-es 116 le-s c-max grandba melyik típusú részecskeszűrő található?

    Válaszát előre is köszönöm.

    1. Saáry Zoltán szerint:

      Kedves Péter, ezekben már mind karbantartást nem igénylő rendszer van.

  11. Salling Péter szerint:

    Kedves Zoltán!

    Mint szerelő mit szól a fenti két modellhez?

    Most vagyok a kereső fázisba és van két ilyen autó is amit megnézek.

    Nem túl gyenge a motor?

    Segítségét előre is köszönöm.

  12. Gyurik Tamás szerint:

    Jó Napot Kívánok!!

    Érdeklődnék, hogy Ford focus (2007) 90kW 109le gépjárműben ha a részecskeszűrő tartály ne talán kiürülne akkor a műszerfalon ezt figyelmeztet-e a gépjármű valamilyen úton módon?

    Köszönöm Szépen!! Tamás

    1. Saáry Zoltán szerint:

      Kedves Tamás! A tartály nem ürülhet ki, mert előtte jelez általános hibajelzéssel (Engine systems fault). A hibakód kiolvasásakor pedig kiderül, hogy az adalék vezérlőegység kérte a hibajelzést az alacsony szint miatt. Üdv, Zoli

  13. Rita szerint:

    Kedves Saáry Úr!

    Ford C-maxunk van1.6 TDCI DPF 2010.04.havi melyből az alábbi hibakódokat olvasták ki P2584, P2585, P0234. Folyamatosan világít a lámpa és kiírja “System Engine Fault”. Kérdésem az hogy ezen információk ismeretében mi lehet a gond? illetve megoldás: adalékanyag feltöltés, részecskeszűrő csere v tisztítás?
    Meddig lehet az autót használni szervízbevitel előtt?
    köszönöm!
    üdvözlettel:
    Rita

    1. Saáry Zoltán szerint:

      Kedves Rita, adalékkal felkel tölteni. Akkor eltűnik – betanítás után – a hibajelzés. A p0234 hibakód okát pedig ki kell vizsgálni, de az nem okoz műszerfali hibajelzést vagy teljesítmény csökkenést.

Hozzászólások lezárva.